Webwoordenlijst

Word to our non Dutch-speaking visitors:

Unfortunately no translation is available for this page. You can check the Google Translate translation of this page but of course we won't take any responsibility regarding the correctness of that translation.

Misschien dat u in uw zoektocht naar een website een aantal termen bent tegengekomen die u niet kent. Hieronder leggen we er een aantal uit in begrijpelijke taal.

A/B test: Een A/B test is een test waarbij je een element verandert waarbij groep A het origineel ziet en groep B de pagina met de verandering. Op die wijze kun je zien of de verandering het gewenste effect heeft. Zo kun je bijvoorbeeld testen of men eerder op een oranje knop drukt of een groene.

Adwords: Een advertentiesysteem van Google waarbij je een advertentie kunt instellen die getoond wordt wanneer iemand naar een bepaald woord of combinatie van woorden (long tail) zoekt. De advertentie wordt getoond als zoekresultaat en is gemarkeerd als ‘adv’ (van ‘advertisement’) zodat degene die op dat woord zocht, weet dat dit een betaalde advertentie is.

Adwords werkt als een soort veiling, hoe meer je biedt, des te hoger jouw advertentie komt te staan (er spelen nog wel een paar andere factoren een rol die meer met je reputatie te maken hebben). Je betaalt vervolgens een bepaald bedrag per keer dat er geklikt wordt op een advertentie (CPC = Cost Per Click). Dit kan verschillen van eurocenten tot vele tientallen euro’s.

Adsense: Een systeem van Google waarbij een beheerder van een website Google in staat stelt om automatisch advertenties te plaatsen op zijn website en daar een bedrag voor ontvangt (afhankelijk van hoe vaak het wordt gezien/ er op wordt geklikt). Deze vorm is eigenlijk enkel interessant voor websites met grote bezoekersaantallen.

API: Een API (Application Programming Interface) is een simpel gezegd een set van commando's die gebruikt kan worden om te communiceren met een extern systeem en vervolgens het antwoord van dat systeem verwerkt op jouw eigen systeem. Bijvoorbeeld het ophalen van vluchtinformatie van KLM op de website van een reisbureau. In onderstaand animatiefilmpje wordt de API op een envoudige wijze uitgelegd (in het Engels):

 

Bandbreedte: Dit is de ruimte die je van je hostingprovider krijgt voor je internetverkeer. Grote websites als bol.com sturen veel meer data door de kabels van een hostingprovider en daarom werken hostingproviders vaak met limieten. Tegenwoordig zien we ook vaak ‘onbeperkte bandbreedte’ omdat een gemiddelde website in de regel niet enorm veel bezoek trekt en de grote bedrijven als bol.com op maat gemaakte hosting gebruiken bij hun provider.

Bounce rate: Het percentage dat op uw website binnenkomt en vervolgens niet verder klikt. Dat kan dus betekenen dat ze helemaal niet vonden wat ze zochten en meteen weer weg zijn of ze niet gestimuleerd werden om de website verder te bekijken. Een bounce rate kan tot stand komen wanneer ze na de pagina waarop ze binnen komen op de terugknop in de browser klikken, de browser afsluiten, naar een andere website surfen of gewoon lang (30 minuten) geen actie ondernemen zodat de sessie verloopt. Over het algemeen is een hoge bounce rate dus slechts nieuws (of ze moeten via jouw website op een externe link klikken waar jij aan verdient o.i.d.). De gemiddelde bounce rates verschillen per sector, bij een e-commerce is het bijvoorbeeld 20-40% en bij een content-website 40-60%. Zie Googles bounce rate pagina voor meer informatie.

 

Caching: Caching is het proces waarbij gegevens worden opgeslagen op een sneller medium zodat die sneller aangeroepen kunnen worden. Wanneer steeds dezelfde achtergrond gebruikt wordt op een website, dan loont het om die te cachen zodat de laadtijd van de website wordt verkort. Zie het als een soort turbo-harde schijf waarop je een beperkte hoeveelheid ruimte hebt.

Click through ratio (CTR): CTR meet vaak er wordt doorgeklikt. De CTR is vooral belangrijk voor online-advertenties aangezien je vaak betaalt voor het aantal keer dat iemand op jouw advertentie klikt (bijvoorbeeld op je Google Adwords advertentie). De Click through ratio wordt berekend door het aantal keren dat de advertentie is gezien (impressie) en het aantal keren dat iemand er ook op heeft geklikt.

CMS: Content Management Systeem. Een systeem waarop je een website bouwt en dat het mogelijk maakt, ook voor niet technische mensen, om de website eenvoudiger te beheren. Pario gebruikt het immens populaire WordPress-cms maar voegt daar nog een stuk techniek aan toe om het nog makkelijker te maken om pagina's te maken en aan te passen. Sommige cms-en zijn gratis, sommigen betaald. Heel af en toe bouwen webdesigners hun eigen cms maar dat gebeurt tegenwoordig niet vaak meer.

Kies nooit voor een CMS dat door een webdesigner zelf is ontwikkeld omdat je dan als klant volledig afhankelijk bent van uw webdesigner. In de regel is het team van een webdesignbureau dat het cms moet onderhouden en uitbreiden, veel kleiner dan dat van de grote (gratis!) cms-en. Een eigen cms is alleen het overwegen waard wanneer u super specifieke wensen heeft die niet of zeer lastig in bestaande cms-en zijn te integreren.

Content marketing: Via waardevolle informatie een potentiële klant laten zien wat je kunt. Een advertentie is schreeuwen dat je een expert bent en content marketing is laten zien dat je een expert bent. Dit doe je bijvoorbeeld door een interessant artikel te schrijven of te reageren op een vraag op een forum waaruit jouw kennis blijkt.

Vervolgens is de hoop dat jouw bijdrage wordt gedeeld (positieve mond-tot-mond reclame) en dat je de groep potentiële klanten vergroot. Men zal naar verwachting sneller bij jou aankloppen wanneer ze een expert zoeken omdat ze uit ervaring weten dat jij die kennis bezit.

Conversie: Een conversie is een beoogde actie die uw doelgroep doet. Dit kan een inschrijving voor een nieuwsbrief zijn, het aanvragen van meer informatie of, wat vaker wordt bedoeld: Een aankoop.

Cloud Hosting: Zie 'Server' & 'Hosting'

 

Dashboard: Deze term zien we steeds vaker m.b.t. software. Hiermee wordt het hoofdscherm bedoeld waarin u instellingen doet (dus feitelijk het hoofdscherm van de Backend). Bij WordPress kun je op de Dashboard verschillende Widgets zetten die laten zie hoeveel bezoekers uw website trekt, welke mogelijkhe beveiligingsrisico's er zijn, het laatste WordPress nieuws e.d.

Dedicated server: Zie 'Server' & 'Hosting'

DNS: Domain Name System. Elke website heeft een IP-adres dat bestaat uit een reeks cijfers. Een DNS zorgt ervoor dat de naam van een website wordt gekoppeld aan dat nummer zodat u pario.nl kunt intikken i.p.v. een cijferreeks.

 

E-commerce: Handel in diensten en goederen via computernetwerken zoals het internet. Dan heb je ook nog mensen die van mCommerce spreken (Mobile commerce dus specifiek via mobiele apparaten).

 

Flash: Vroeger erg populair omdat je er de meest waanzinnige designs en animaties mee kon maken op het web. Bijna elke browser ondersteunde het standaard en het zag er altijd overal hetzelfde uit. Die tijden zijn voorbij en Apple ondersteunt Flash zelfs niet meer op mobiele apparaten. Ook wordt het standaard uitgezet in Safari binnen OS X. Flash heeft als nadeel dat het niet doorzoekbaar is door Google en dus slecht voor SEO. Ook is Flash niet makkelijk bij te houden voor normale gebruikers. Met de komst van CMS-en en het groeiende belang van SEO is Flash uit de gratie gevallen. Daarbij komt dat de Flash-speler ook geregeld in het nieuws kwam door beveiligingsproblemen.

Footer: Het onderste blokje van een website. Vaak vindt u daar de algemene voorwaarden, privacy verklaring, social media links e.d.

Framework: Als WordPress de motor van de website is dan is een framework de carrosserie van een website; zo stelt de maker van het populaire Genesis-framework. Het Genesis-framework dat door pario wordt gebruikt is zeker niet het enige framework maar wel het framework dat hoog staat aangeschreven.

De carrosserie bepaalt hoe de deuren, ramen, motorkap, bumpers e.d. op de auto passen. Een goed, flexibel framework zorgt er dus voor dat nieuwe zaken makkelijker een plek kunnen krijgen op/in de auto. Hierdoor zijn de websites van pario beter bestand tegen toekomstige ontwikkelingen.

Frontend: De voorkant van de website, hetgeen uw bezoekers zien. U maakt aanpassingen in de backend die vervolgens te zien zullen zijn op de frontend.

 

G Suite (voorheen Google Apps for Work): Is een suite aan Google Apps gericht op bedrijven. Voor €4,-p.m. krijgt u dan toegang tot de verschillende Google Apps die u waarschijnlijk ook al kent van uw normale Google-account.

Waarom dan vier euro betalen? Goede vraag. G Suite biedt een bijzonder handig voordeel en dat is om je gmailadres te veranderen in dat van uw bedrijf. Dus i.p.v. uwbedrijfsnaam@gmail.com kunt u kiezen voor uwnaam@uwbedrijfsnaam.nl en dat ziet er een stuk netter uit terwijl u toch de voordelen van Gmail behoudt. U kunt ook aliassen aanmaken die naar dat adres worden gestuurd (zoals facturen@uwbedrijfsnaam.nl, info@uwbedrijfsnaam.nl etc.).

Bij een gratis account (waarbij u dus een @gmail adres hebt) krijgt u 15 GB online-opslag via Google Drive. Met G Suite krijgt u standaard 30 GB (in beide gevallen kan dit tegen betaling worden verhoogd). Ook heeft u toegang tot de Nederlandstalige helpdesk van Google. Pario vergoedt uw G Suite abonnement zolang u klant bent bij ons (membership & online visitekaartje).

 

Header: Een header is een kopregel en er zijn verschillende soorten headers die de leesbaarheid vergroten (ook belangrijk voor SEO). De H1-header is vaak voor de titel van de pagina en er mag geen tweede H1 worden gebruikt. Vervolgens gebruikt u H2 headers voor de kopteksten die na de H1 header belangrijk zijn etc. Header kan tevens verwijzen naar het bovenste gedeelte van een website waar we vaak het menu vinden en het logo/naam van de website.

Hit: Een term die we vooral in de jaren 90 tegenkwamen toen men vol trots meldde hoeveel hits ze wel niet hadden op hun website. Een hit is echter niet hetzelfde als een page view. Een hit is elke aanvraag aan de webserver. Heb je een pagina met 5 plaatjes dan resulteert dat dus meteen in 5 hits. Dat zegt dus niet zoveel en daarom kom je de term nu ook niet meer tegen. page views zijn een stuk interessanter.

Hosting: Het plaatsen van een website op een server die is aangesloten op het internet zodat de website via internet overal bezocht kan worden. Voor hosting betaal je een vast bedrag per maand en naast uw website staat ook uw mail op die server (indien u geen gebruikmaakt van G Suite).

De snelheid van je hostingprovider bepaalt ook mede hoe snel jouw webpagina laadt. Als dat lang duurt dan straft Google je daarvoor door jouw website minder hoog te laten scoren in de zoekresultaten. Om gevonden te worden dien je ook een webadres te hebben (domeinnaam/url) en dat adres registreer je vaak via je hosting provider bij de instanties die dat beheren. Voor een .nl domein is dat bijvoorbeeld SIDN.

 

Impressie: Een impressie geeft aan hoe vaak een online-advertentie is gezien. Het maakt niet uit of er op wordt geklikt, is het zichtbaar geweest voor de bezoeker dan telt het als impressie. De Click Through Ratio geeft aan hoe vaak een impressie leidt tot een klik-actie.

Interface: Wanneer men het woord ‘interface’ gebruikt, wordt meestal de Graphic User Interface (GUI) bedoeld. De GUI bepaalt hoe je iets bedient/bestuurt op een visuele manier. Een voorbeeld zijn de vensters binnen Windows (waar Windows ook zijn naam aan dankt). Maar ook het menu op je tv en op je telefoon is een GUI. Een User Interface (UI) is niet per definitie grafisch want je kunt tegenwoordig ook je stem of gebaren gebruiken om zaken aan te sturen (denk aan Siri van Apple en de Nintendo Wii).

 

Joomla: Een cms vergelijkbaar met WordPress

 

Lightbox: Wanneer er op een foto wordt geklikt en die vergroot wordt weergeven (als een soort popup) terwijl de achtergrond wordt gedimd.

screenshot fotogalerij Nielsmaakt

De foto rechts wordt in zijn volledigheid getoond in een Lightbox

 

Linkbuilding: Wanneer gerenommeerde websites naar uw website linken, dan hecht Google daar een bepaalde waarde aan. Vooral links van overheidswebsites bijvoorbeeld, zorgen er voor dat uw website in aanzien stijgt. Er zijn bedrijven die voor u op zoek kunnen gaan naar websites die naar uw website linken, vaak in ruil voor een link terug ('backlinks'). Let op dat u voor een dergelijke service met een betrouwbaar bedrijf in zee gaat. Slechte links ontvangen doet meer kwaad dan goed.

Linkjuice: Linkjuice moet worden gezien als de waarde die Google toekent voor een bepaald zoekwoord op uw website. Stel dat Google een fles linkjuice te vergeven heeft voor een bepaald zoekwoord dat op uw website is te vinden. Wanneer u vele pagina's heeft die u heeft geoptimaliseerd voor deze zoekterm dan zullen al deze pagina's wat van die linkjuice krijgen.

Uw concurrent heeft misschien 1 pagina die volledig is geoptimaliseerd voor een zoekterm en krijgt de hele fles linkjuice. Zijn pagina zal dan beter vindbaar zijn dan elk van uw pagina's die de zoekterm bevat. Vandaar dat er per pagina/bericht vaak gefocust wordt op een bepaalde zoekterm zodat die linkjuice niet verdeeld hoeft te worden.

 

MailChimp: Eén van de populairste programma’s om nieuwsbrieven mee te versturen en mailinglijsten in bij te houden. Nieuwsbrieven kunnen voor enorme goede conversies zorgen. MailChimp komt als gratis en betaalversie. Wie niet enorm veel brieven verstuurd, kan de dienst gratis gebruiken. MailChimp integreert goed met WordPress.

 

Organische zoekresultaten: Organische zoekresultaten zijn de resultaten die je ziet op de zoekresultatenpagina van Google (of andere zoekmachines) waar niet voor is betaald (dus waar geen ‘adv’ voor staat). Het is dus erg waardevol wanneer je hier hoog in weet te scoren want Google vindt jouw website dan goed aansluiten op het zoekwoord.

Wanneer je hoog scoort op ‘iPad bestellen bij Henk Visser Electronics in Castricum’ dan heeft dat uiteraard minder waarde dan wanneer je hoog scoort op ‘iPad bestellen’ omdat mensen daar vaker naar zoeken. Om hoog te kunnen scoren in de organische zoekresultaten spelen verschillende factoren een rol. Niet al deze factoren zijn bekend maar een aantal zijn dat wel en die zijn te verbeteren via SEO (zie verderop).

Het verschil in zoekverkeer verschilt enorm tussen de verschillende plaatsen in de zoekresultatenpagina, zelfs al is het maar 1 plek verschil dan scheelt dan vaak enorm veel bezoek. Sta je op pagina 2 dan doe je er al eigenlijk al niet meer toe.

 

Page Builder: Een page builder is een stukje software dat helpt om een website op een intuïtieve manier aan te passen. Het werkt meer volgens het WYSIWYG (wat je ziet is wat je krijgt) principe. Zo wordt het ook voor mensen zonder een technische achtergrond mogelijk een website aan te passen en uit te breiden. Pario maakt ook gebruik van dergelijke techniek zodat u eenvoudig uw website kunt beheren.

Page View: Een pageview is een verzoek om een ​​enkel HTML-bestand ('page') van een website te laden. Aldus Wikipedia. Het is een belangrijke indicator voor het succes van een website maar is natuurlijk niet zaligmakend. Je kunt veel page views genereren met populaire zoektermen maar als je vervolgens weinig interessants daarover te melden hebt, zal men ook snel weer weg zijn met een hoge bounce rate tot gevolg. Cijfers dienen altijd in de context te worden gezien.

PHP: Een van de populairste programmeertalen op het internet. O.a. WordPress werkt op basis van deze code. Om de zoveel tijd komt er een nieuwe versie van uit. Op het moment van schrijven is dat 7. Vaak zorgt dat voor extra snelheidswinst/functionaliteiten. Niet alle hostingproviders draaien al op de nieuwste versie. De websites van pario wel.

Plug-in: Een stukje techniek dat extra functionaliteit toevoegt aan een website/cms.

PPC: Pay per Click (betaling per klik). Een link/advertentie waarbij de aanbieder betaalt voor elke keer dat iemand daarop klikt. De Adwords van Google werken via dit principe. Je biedt een bedrag dat je bereid bent te betalen voor elke klik. Is de bieding hoog genoeg dan wordt je door Google getoond in de zoekresultaten en elke keer dat iemand erop klikt, betaal jij Google het geboden bedrag. Dit is geen vorm van SEO.

Presence website: Een website die zich richt op een online-presentatie van het bedrijf.

 

QPS: Niet een begrip waar de meesten mee te maken zullen krijgen maar ik leg het toch even uit. QPS staat voor Queries Per Second. Soms worden er limieten gehanteerd voor het aantal Queries (een opdracht aan een database om iets uit te voeren) per seconde. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de API van Google Analytics (tegen betaling uit te breiden).

 

Responsive website: Een website die reageert (responds) op de grootte van het scherm waarop de gebruiker de website bekijkt. Dat betekent dat de opmaak zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop u het bekijkt zodat alles goed leesbaar blijft. Je kunt het eenvoudig controleren of een pagina responsive is door op een gewone
dekstop-computer het venster van uw browser te verkleinen en te zien of de inhoud dan uit het zicht verdwijnt of zich aanpast aan de grootte van het venster.

 

SEO: Search Engine Optimalisation. In de praktijk: Hoe goed word je gevonden in Google? Het gaat dan niet om betaalde advertenties maar om de zogenoemde organische zoekresultaten (zie Organische zoekresultaten). Er zijn verschillende factoren die kunnen zorgen voor een hogere notering: Belangrijke websites die naar u linken, foutloos geschreven teksten, snelle laadtijden, mobielvriendelijk design e.d.

Bij SEO komt het vaak ook aan op discipline en een dosis gezond verstand. Wat slecht is voor uw lezer is vaak ook slecht voor Google want uiteindelijk wil Google dat de lezer vindt waar hij/zij naar zoekt want dan gebruiken ze Google weer en zien ze dus ook weer de Google adwords (waarmee Google zijn geld verdient).

Server: Machine waarop een website wordt gehost. Deze kan gedeeld worden door meerdere klanten van het hosting bedrijf maar je kunt ook een dedicated server gebruiken waar alleen jij toegang toe hebt.

Tegenwoordig is er ook zoiets als cloud-hosting, dat zijn een aantal aan elkaar geknoopte servers die zich gedragen als 1 grote server. Op deze manier is het makkelijker uit te breiden dan die ene computerkast van een dedicated server. Cloud-hosting is erg flexibel voor grote websites of websites die soms hoge piekbelastingen hebben maar is ook prijzig. Pario gebruikt, net als de meeste webdesigners, een shared-hosting pakket (voor mijzelf en mijn klanten) hoewel de andere oplossingen beter zijn, biedt dit voor mij en mijn klanten de beste  prijs/kwaliteitsverhouding.

SSD: Solid State Drive. De opvolger van de traditionele harde schijf. Een SSD is een stuk sneller, wanneer je het in je eigen laptop of pc hebt, merk je dat je computer veel sneller start. Voor websites is die snelheid ook belangrijk aangezien het de positie in de zoekresultaten kan beïnvloeden en bezoekers wegklikken wanneer een website er langer over doet dan een paar seconden om te laden.

 

Tabnapping: Wanneer een link in een nieuw tabblad wordt getoond (_blank) dan kan de eigenaar van die link gedeeltelijk toegang krijgen tot dat tabblad. Dat maakt het risico voor phising groter. Voor de websites van Pario schakelen we code in om die machtiging in te trekken. Bouwt u zelf uw website, kijk dan hier.

Thema/template/skins: Veel cms-en werken met voorgedefinieerde lay-outs/vormgeving. Bij de een heet dat een thema, bij de ander is dat een skin of template. WordPress werkt bijvoorbeeld met thema’s.

Dit houdt in dat je het thema van een website kunt veranderen terwijl de content behouden blijft, je giet de content dus enkel in een ander jasje. Thema’s worden nu echter zo uitgebreid dat het niet enkel meer een jas is maar meerdere kledingstukken ineen, zoals een tuinbroek. Dat kan prettig zijn maar je bent minder flexibel; het is lastiger combineren en zit er een scheur in je broek dan heb je meteen een scheur in je hele pak.

Tweestapsautorisatie: Wanneer je inlogt, gebruik je een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij Tweestapsautorisatie wordt een extra beveiligingslaag toegevoegd. Zo kan het alleen toegang verlenen indien u ook een bepaalde autorisatie app heeft geïnstalleerd, of dat u een bepaalde usb-stick in uw laptop heeft gestoken. Een vorm die we veel terugzien en die Pario ook kan inzetten voor uw membership-website is door het versturen van een code (per sms of e-mail). Op het moment van inloggen wordt er een tijdelijke code aangemaakt en naar u opgestuurd. Door deze ook in te vullen, krijgt u toegang. Mocht uw wachtwoord en gebruikersnaam ooit in verkeerde handen vallen, dan kunnen ze niet direct inloggen omdat de code naar uw mailbox/telefoon wordt verstuurd.

 

Widget: Een widget is een blokje waarin je bepaalde informatie kunt plaatsen. U kent het wellicht wel op uw tablet waar u wellicht een weer-widget op het scherm heeft met de actuele temperatuur. Een dergelijke widget kan ook geplaatst worden op een webpagina of op het dashboard van WordPress (die zijn dan enkel voor de beheerder van de website te zien)

WordPress: Het populairste cms ter wereld. WordPress is gratis en open source zodat iedereen toegang heeft tot de broncode en daardoor eenvoudig extra functionaliteit kan ontwikkelen in de vorm van plug-ins (kan ook met betaalde cms-en maar beperkter). Veel van deze functionaliteit wordt gratis of tegen betaling beschikbaar gesteld.

 

(Woordenlijst geschreven door Martijn Verkuil © pario.nl)

Help ons de webwoordenlijst verbeteren

  • Was u op zoek naar een bepaald woord of vond u de uitleg onvoldoende? Laat het ons a.u.b. weten?
  • Indien u een antwoord via e-mail wilt, laat dan hier uw e-mailadres achter.