Als webdesigner vind ik het leuk om te zien welke webdesign trends elkaar opvolgen. Net zoals met andere trends zie je vaak dat een nieuwe trend een reactie is op een voorgaande trend. Wat destijds echt niet kon, kan nu weer wel. Bij webdesign ligt dat vaak subtieler dan bij bijvoorbeeld mode omdat er rekening gehouden moet worden met gebruikerservaring is het design toch vaak aan bepaalde regels gebonden. Maar toch zien we in 2018 dat er wat vaker wordt afgestapt van de platte vormgeving (flat-design) en er meer gespeeld wordt met diepte en schaduwen. In dit artikel zet ik een aantal trends op een rijtje.
3D, kleurverlopen & schaduwen
Zoals gezegd zien we steeds vaker dat er gespeeld wordt met diepte. Dit betekent niet dat flat design passe is maar we zien vaker kleurverlopen (gradients) en subtiele schaduwen waardoor elementen wat meer loskomen van de achtergrond en er zo een suggestie van diepte/lagen ontstaat. Een andere manier die diepte geeft is het gebruik van floating menu’s (zwevende menu’s) een webdesign trend die vooral vorig jaar een vlucht nam maar nog steeds populair is.
Kleurgebruik
Ik noemde al de populariteit van kleurverlopen en wat tegenwoordig opvalt is dat het kleurgebruik ook gedurfder is en zich niet beperkt tot subtiele pasteltinten. Duotone is ook iets wat er in zwang is geraakt. Foto’s en illustraties worden opgemaakt in twee knallende kleuren om de aandacht te vragen. We zien dit ook in advertenties in bladen en abri’s.
Het logo van Instagram kon op veel negatieve reacties rekenen omdat het gebruik van kleurverlopen doet denken aan Powerpoint en Word Art. Achteraf gezien waren ze vooruitstrevend aangezien het kleurverloop en fel kleurgebruik nu een trend is in webdesign
Asymmetrische lay-out
In het verlengde van het diepte-effect, zien we ook dat asymmetrische opmaak aan populariteit wint. Dit geeft vaak ook een lagen-effect en geeft de website een speels karakter. Met de komst van CMS-en werden veel websites opgemaakt in opeenvolgende blokken. De wilde vormgeving in het Flash-tijdperk waren daardoor verledentijd. Door elementen elkaar te laten overlappen, krijgt de website een wat meer ‘handgemaakt’ uiterlijk.
Illustraties
Opende een website in de voorafgaande jaren nog vaak met een grote foto (hero image), tegenwoordig zien ze steeds vaker het gebruik van kleurrijke en speelse illustraties en soms zelfs geanimeerd. Deze illustraties zijn vaak speciaal voor de website gemaakt en daardoor unieker dan bijvoorbeeld stockfoto’s. Vaak zijn ze ook sneller in te laden dan een foto. Het laten maken van unieke illustraties wordt vooral nog gedaan door grote bedrijven die het geld hebben om illustraties te laten maken. Er zijn echter ook platformen en beeldbanken waar je goedkoop aan illustraties kunt komen. Een andere trend binnen illustraties en afbeeldingen is dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van organische vormen. Dit versterkt ook weer de speelsheid en gaat weer goed samen met de asymmetrische lay-out webdesign trend.
Animaties
Webanimaties worden steeds populairder en kunnen ook de gebruikerservaring verbeteren door de gebruiker subtiel ergens op te wijzen. Ik schrijf met nadruk op subtiel want ik zie ook steeds vaker websites waarbij je bij elke scroll iets van beweging ziet. Persoonlijk ben ik daar geen fan van en vind ik dat onrustig overkomen maar hier en daar een subtiele animatie ten behoeve van de levendigheid/speelsheid of om de aandacht van de gebruiker ergens op te vestigen, kan goed werken. Wat we ook vaker zien zijn particle effects die we vooral kennen uit 3D-software maar het ook goed kunnen doen als achtergrond. Dergelijke effecten geven de website een dynamisch karakter zonder een zware video-achtergrond in te laden.
Gedurfd gebruik van typografie
Steeds vaker worden afbeeldingen ook vervangen door het gebruik van een aansprekend lettertype. Tegenwoordig hebben webdesigners een brede keuze in het gebruik van fonts en we zien tegenwoordig ook steeds vaker dat teksten worden ingezet als beeldelement. Teksten worden groot weergegeven, opvallend is ook dat het serif-lettertype (lettertype met schreef) aan populariteit wint. Het Serif-lettertype werd altijd als minder geschikt voor monitoren geacht maar door de scherpe retina-schermen van vandaag de dag doen deze lettertypes het ook steeds beter op een beeldscherm.
Overgangen
Bij het naar beneden scrollen van een webpagina zien we steeds vaker onverwachte effecten. Parallax-scrolling was heel lang erg populair maar we zien nu meerdere soorten van bewegende elementen en overgangen wanneer we scrollen. Een voorbeeld hiervan zien we op de homepage van Happn waarbij de content op de telefoon zich aanpast bij het naar beneden scrollen. Net als bij de animaties, ben ik zelf redelijk terughoudend hierin omdat het ook kan afleiden. Wanneer subtiel ingezet, kan dit ook weer de speelsheid verhogen waar veel andere genoemde trends ook aan bijdragen.
Webdesign trends zijn trends en niets meer of minder dan dat. Ze hoeven geen leidraad te vormen bij het design van jouw eigen website. Wel is het belangrijk voor webdesigners om op de hoogte te blijven van de trends omdat zij indicaties kunnen zijn voor belangrijke ontwikkelingen die de gebruikerservaring ten goede komen. In 2019 zullen we zien welke trends het nog een jaar overleven of die dan alweer achterhaald zijn.
Een website die momenteel alle webdesign trends lijkt te integreren is de kerst-versie van EVS.com. Het maakt gebruik van particle effects, kleurverlopen, interactieve animaties en scroll-effecten. Het feit dat zij dit gebruiken als een kerstmis-versie, zegt misschien ook wel iets over het gevaar van het gebruik van de genoemde trends, indien je het allemaal iets te overdreven toepast kan het al snel een rommelige kerstboom worden. De normale EVS website is een stuk minder spannend maar wel een stuk toegankelijker.