Via zowel SEO als PPC kun je zoekverkeer naar jouw website lokken. Hoewel het een het ander niet uitsluit, heeft niet iedereen de tijd om zich met beide manieren bezig te houden. In dit artikel zetten we een paar voor- en nadelen op een rij van zowel SEO als PPC. Uiteraard ook leerzaam voor wie het verschil nog niet kent.
Via SEO (Search Engine Optimalisation) verhoog je het zogenoemde organische zoekverkeer. Met PPC (pay per click) wordt het zoekverkeer bedoeld waarvoor je betaald om naar jouw website te leiden. Een voorbeeld van betaald zoekverkeer is Google Adwords. Je biedt dan op zoekwoorden via een soort veiling. Jouw advertentie komt dan bovenin de zoekresultaten te staan (mits je genoeg hebt geboden). Je betaalt dan het bedrag dat je hebt geboden voor iedere klik op jouw advertentie-link; vandaar de naam Pay per Click. Deze links zijn te herkennen aan de prefix ‘adv’ (advertentie) zoals in onderstaand voorbeeld te zien is..
Een veel gemaakte denkfout is dat Adwords je SEO verbetert. PPC is een shortcut naar een hoge positie op de zoekresultatenpagina (SERP) maar verbetert niet de SEO.
Over SEO
Je kunt de vindbaarheid van je website op verschillende manieren vergroten. Op zich is het belangrijkste dat een bezoeker vindt waar hij naar zoekt en dat het zo goed mogelijke wordt gepresenteerd. Er zijn heel veel factoren die invloed hebben op SEO. Je kunt daarbij denken aan een duidelijke navigatie op je website, foutloze teksten die goed gestructureerd zijn, het gebruik van relevant beeld, gebruik van zoekwoorden, meta-omschrijvingen en alt-tags etc.
Over PPC
Wanneer we het in dit artikel over PPC hebben, dan richten we ons vooral op de Adwords van Google. Er zijn echter meerdere vormen van PPC en Google is niet de enige in deze markt (wel de grootste). Google leeft van advertentie-inkomsten maar kan natuurlijk niet de zoekresultaten volgooien met betaalde links. Wanneer ze dat zouden doen, zou niemand meer de Google zoekmachine gebruiken.
Voorbeeld:
Je hebt een hotel in Amsterdam. Je kunt dan bieden op het woord ‘vakantie’. Iedereen die op vakantie zoekt, zal jouw Adwords advertentie dan zien staan op de zoekresultatenpagina. Maar je begrijpt dat niet iedereen op vakantie gaat in Amsterdam en wie dat wel doet, heeft niet automatisch een hotel nodig. Wanneer je de combinatie ‘hotel Amsterdam’ kiest, heb je al een veel grotere kans op conversie. Wanneer je kiest voor een combinatie van woorden dan wordt dat long-tail keywords genoemd. Een nog grotere kans op conversie heb je wanneer je kiest voor ‘hotelovernachting Amsterdam’ of ‘hotel boeken Amsterdam’. In dat geval weet je precies wat men wilt vooral de laatste optie geeft aan dat iemand nu in de markt is om te boeken.
Het is dan belangrijk dat wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt, de bezoeker ook naar de boekingspagina wordt geleid. Link je naar de pagina over de geschiedenis van het hotel dan zijn ze daar zo weer weg en dat merkt Google. Net als normale zoekresultaten wil Google ook dat de advertenties relevant zijn. Wanneer iemand niet op de pagina komt die wordt verwacht, wordt er ook niet meer op advertenties geklikt. En als er niet op wordt geklikt verdienen zowel de adverteerder als Google geen geld. Wanneer een adverteerder slecht gepresteerd heeft door bezoekers naar irrelevante pagina’s te leiden dan heeft dat invloed. In dat geval kan het zijn dat de adverteerder niet bovenaan komt te staan ook al heeft hij het meeste geboden op een zoekwoord.
Voordelen SEO
Hogere betrouwbaarheid
Een hoge plek op de zoekresultatenpagina verdien je met SEO en koop je met Adwords. Daardoor wordt een niet-advertentie vaak hoger gewaardeerd want die heeft de positie verdiend door waardevolle informatie te bieden. Websites die hoog scoren via SEO zullen daardoor eerder als betrouwbaar worden gezien. Hierdoor is ook de CTR (click-through-rate) in de meeste gevallen veel hoger. Een CTR is het het aantal keren dat op een link wordt geklikt als percentage van het aantal keren dat het is getoond.
Kosten
Je hoeft niet te betalen wanneer iemand via Google op jouw link klikt. Bij Adwords moet je wel betalen. Uiteraard kost SEO wel tijd en dus geld om goed te implementeren maar het verkeer dat op die link binnenkomt is gratis. Het is daarom een van de goedkopere marketingtechnieken om bezoekers te trekken. Stop je met PCC dan valt het zoekverkeer ook meteen weg. Je moet blijven betalen om mensen te trekken. Met SEO ben je niet afhankelijk van een advertentiebudget.
Meer mogelijkheden om hoger te scoren
Een van de belangrijkste factoren om hoog te scoren via PPC is door hoog te bieden op de gewenste zoekwoorden. Bij SEO zijn er meer factoren die een hogere positie opleveren en heb je dus meer mogelijkheden om je concurrenten slimmer af te zijn.
Aan de andere kant kost SEO tijd en geld om goed te implementeren. Een bedrijf met een groot budget blijft dan ook hier een voordeel hebben. Ook zijn deze bedrijven waarschijnlijk al een tijdje bezig dus kan het heel moeilijk zijn om voor bepaalde populaire zoekwoorden hoog te scoren. Je kunt dan voor iets andere zoekwoorden kiezen of nieuwe manieren die (nog) niet goed worden ingezet door grotere bedrijven. Je hebt in ieder geval altijd meer kan dan direct op advertentiebudget te concurreren met dergelijke bedrijven.
Minder snel van koppositie verstoten
Doordat SEO een langetermijnstrategie is en je een reputatie opbouwt, is het minder eenvoudig voor een ander bedrijf om de volgende dag jouw koppositie over te nemen. Bij PPC is dis een stuk eenvoudiger door hoger te bieden.
Voordelen PPC
Toppositie
De Adwords-advertenties van Google worden bovenaan de zoekresultatenpagina getoond. Zo zijn die altijd zichtbaar. Zelfs wanneer er niet op wordt geklikt, maak je je merk zo zichtbaar.
Meer controle
Aangezien het een advertentie is, kun je precies noemen wat je wilt. Bij de link van organisch zoekverkeer heb je dat niet in die mate. Andere controlemogelijkheden zijn in de wijze waarop je de advertentie wilt laten tonen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om de advertentie alleen te laten tonen aan mensen in een bepaald gebied of die een bepaalde taal spreken. Ook kun je bepalen dat het enkel wordt getoond op een bepaald deel van de dag of alleen aan iPhone0gebruikers (indien je apps voor iPhone verkoopt). Zo heb je meer manieren om zoekverkeer te filteren. Je geeft ook een budget aan voor dagelijks adverteren. Op die manier weet je precies wat je uitgeeft en hoeveel verkeer je daarvoor krijgt. Bij SEO is dat toch meer koffiedik kijken en kun je niet echt harde cijfers geven.
Snelheid & flexibiliteit
Wil je inspelen op actualiteit door bijvoorbeeld Trump-maskers te verkopen op het moment dat Trump president wordt dan heb je binnen een dag een advertentie op een toppositie. Wil je dat via SEO doen dan kost dat tijd en mis je wellicht je beste moment om je product te verkopen. Met SEO heb je minder flexibiliteit, je hebt misschien jaren gewerkt om hoog te scoren voor een bepaalde term die in één keer niet meer relevant is. Met PCC verander je dan even de keywords die dan relevant zijn terwijl je met SEO dan weer veel werk moet verrichten om voor die term te scoren.
Een nadeel van de snelheid van PPC is wel dat jouw concurrenten die snelheid ook hebben. Zien ze jou adverteren dan hebben ze binnen een dag een antwoord klaar. Hoewel het snel is op te zetten, kost het wel tijd om zo effectief mogelijk te adverteren omdat je dan de prestaties over tijd actief moet bijhouden en bijsturen.
Testdoeleinden
Doordat Adwords zo snel zijn in te zetten is het ook een handige test-tool. Adwords kan bijvoorbeeld gebruikt worden om snel de populariteit ergens van te testen. Blijkt het een schot in de roos dan kun je daar ook nog je SEO-strategie op aanpassen. Met Adwords krijg je veel informatie over wie ergens op heeft geklikt zodat je ook een beter inzicht krijgt in die doelgroep en je dat ook kunt meenemen in marketingstrategieën. Adwords zijn ook handig voor het doen van A/B testen.
Kosten
Wanneer je veel tijd steekt in het goed opzetten van je Adwords-campagne dan kan dit zeker een kosteneffectieve manier zijn om te adverteren. Wie een herenkapsalon in Amsterdam heeft maar zijn advertenties ook laten tonen aan vrouwen en inwoners van Maastricht is niet handig bezig natuurlijk. Hoe gerichter je adverteert, des te beter je ROI zal zijn. Gebruik het niet puur als een manier om naamsbekendheid te genereren want Google wilt wel dat de advertenties converteren. Indien niemand op jouw advertenties klikt, dan speelt dit een rol in de biedingen (het is niet puur het geld dat voor de hoogste positie zorgt).
Keuze tussen SEO en PCC
Een combinatie van SEO en PCC kan ervoor zorgen dat je het beste van beide werelden combineert. Maar dit kost tijd en geld om goed te implementeren en is misschien niet voor elk bedrijf interessant. Al moet je echt kiezen dan hangt het af van je bedrijf en de persoon die zich hiermee bezig zal houden. SEO is een goede manier om meer gratis bezoek naar je website te trekken en PCC blinkt natuurlijk uit om bezoekers te verleiden tot een aankoop of ander soort actie. Met SEO loop je de minste risico omdat gratis technieken kunt gebruiken maar de kosten voor Adwords kun je ook inperken door je budget vast te stellen. Bij Adwords is het nog belangrijker om goed te analyseren hoe je advertentie presteren, meer bezoek is altijd leuk natuurlijk maar kijk vooral naar conversie want daar gaat het om bij betaald zoekverkeer.
Hoewel iedereen een Adwords-campagne op moet kunnen zetten is het toch een compleet nieuwe wereld die je instapt. De interface kan ook een beetje overweldigend overkomen. Wie met Adwords aan de slag gaat, doet er goed aan om zich er een beetje in te verdiepen voordat je gaat bieden op zoekwoorden die voor jou misschien minder interessant zijn dan je in eerste instantie dacht. Sla je de plank mis dan kan het je meer geld kosten dan het opbrengt. Met SEO loop je dat risico in ieder geval niet. Meer over Googles Adwords vind je hier.