DMOZ (ook bekend als de Open Directory Project) is in maart 2017 gestopt. De informatie in de database kon soms nog wel gebruikt worden in de snippets die Google toonde in de zoekresultaten. Google heeft nu aangeven dat met het sluiten van de Open Directory deze informatie nu ook niet meer getoond zal worden.
DMOZ is een open directory, vergelijkbaar met de eerste startpagina.nl: Een rubriekpagina met heel veel uitgaande links naar andere pagina’s. In de begindagen van SEO was een link op DMOZ erg gewild. De website had een hoge page rank en een link van een dergelijke website had veel waarde. Na 2010 werd een link vanaf DMOZ door aanpassingen aan de algoritmes van zoekmachines steeds minder belangrijk. Ook was er veel kritiek dat redacteuren van rubrieken vaak hun eigen website(s) prominent promoten en die van de grootste concurrenten wat minder prominent plaatsten (of helemaal niet).
Inactieve redacteuren zorgde ervoor dat rubrieken niet werden bijgehouden en website-eigenaren geen reactie kregen op hun aanmelding. Verschillende redacteuren waren op hun beurt weer ontevreden over het management. Het project begon zonder richtlijnen of gebruikersforum en veel redacteuren kregen ook het gevoel dat ze voor een commercieel bedrijf werkten i.p.v. een dot-org. Zo was er wel de regel dat een website slechts in 1 categorie geplaatst mocht worden maar had topix.com (een website van de eigenaar van DMOZ) wel 17000 vermeldingen staan in DMOZ.
De laatste jaren werden dergelijke directories al minder belangrijk, zo stopte Yahoo ook al met zijn eigen directoy in 2014.
Hoewel DMOZ in maart de deuren sloot, gebruikte Google soms nog wel de informatie voor de snippets.
Google stelt deze informatie samen op basis van:
- Inhoud van de pagina
- De metabeschrijving
- DMOZ
Wanneer er weinig tekstuele inhoud is en de metabeschrijving ontbreekt, spam-achtig of beperkt is, gebruikte Google de informatie uit DMOZ. Een metabeschrijving toevoegen doe je aan de achterkant van de website en niet alle webmasters weten dat of nemen de moeite om een metabeschrijving te typen.
Nu DMOZ de deuren heeft gesloten, heeft Google op 2 juni 2017 laten weten om geen gebruik meer te maken van deze informatie.