Case Study: Nielsmaakt.nl
Minimalistisch design met focus op beeld
Voor meubelatelier Nielsmaakt uit Amsterdam verzorgde pario de website, bedrijfsfotografie en het logo.
Nielsmaakt had zelf al foto's van zijn projecten maar schakelde Pario in om sfeerfoto's te maken in zijn werkplaats. Hoewel pario normaal gesproken een grafisch ontwerp(ster) zou inschakelen voor de creatie van het logo, is het in dit geval door Pario zelf ontworpen.
Showcase
De wens van de klant was om de opzet eenvoudig en minimalistisch te houden. Het meubelatelier werft veel klanten via mond-tot-mond reclame en wilde de website vooral inzetten als showcase van zijn werk en natuurlijk zijn contactgegevens. SEO en klantenwerving waren dus minder van belang. De teksten zijn daarom betrekkelijk kort en de focus ligt op het beeld. Pario heeft wel een offerte-formulier toegevoegd voor de door Nielsmaakt ontworpen wasbak xyl'eau. Via dit formulier kan de bezoeker snel een prijsindicatie krijgen op basis van zijn/haar specifieke wensen.
Het logo: Minimalistich maar wel dynamisch
Logo
Het logo is een abstracte weergave van NM (Nielsmaakt). De lijnen (die lijken op een hartslag) geven het logo een dynamische uitstraling. Het minimalistische ontwerp moet daarnaast een gevoel van stijl uitademen.
In het ontwerp voor de website is deze lijn doorgetrokken. De homepage bestaat uit drie blokjes met dezelfde kleur als het logo. De blokjes tonen witgelijnde pictogrammen die op hun beurt ook weer een abstracte weergave vormen van de secties op de website.
Door op een blokje te klikken of er met de muis overheen te gaan, draait het om en wordt de achterkant getoond met meer informatie. Zo behoudt de website het minimalistische design maar geeft het de bezoeker toch de benodigde informatie.
Het logo wordt enkel getoond op de homepage. De andere secties bevatten ook weer drie horizontale blokjes (verticaal op mobiel).
Op de andere pagina's is de indeling in drie blokjes (zonder logo) doorgetrokken. De uitdaging lag dus in het feit om de informatie zo compact mogelijk te houden waarbij de bezoeker (op de desktop) eigenlijk nooit naar beneden hoeft te scrollen. Pario heeft daarom ook niet gekozen voor een fotogalerij bij de portfolio-sectie waarin men foto's van de projecten kan bekijken.
De foto's worden getoond in een zogenoemde slidebar zodat de bezoeker daar doorheen kan bladeren. Wanneer men op de foto klikt, wordt de foto in zijn geheel getoond en kan men deze tevens 'pinnen' via Pinterest. De foto's bevatten ook onderschriften voor eventuele uitleg zodat het minimalistische design behouden blijft. Een andere methode om ruimte te besparen, hebben we ingezet bij de werkwijze waarop een stappenplan wordt getoond. Dit hebben we gedaan via knoppen die uitschuiven als een accordeon. Dit principe heeft pario zelf ook voor zijn stappenplan gebruikt.
In de slider hebben alle foto's dezelfde hoogte maar wanneer er op de foto wordt geklikt, wordt het in de volledige weergave getoond.
Fotografie
Voor de website heeft pario op locatie een aantal foto's geschoten van de door Nielsmaakt ontworpen wasbak en van zijn werkplaats. Om het ook hier weer minimalistisch te houden, is er voor gekozen om de foto's zwart-wit te maken. Daarnaast is het scherptediepte-effect aangezet zodat de voorgrond nog meer los komt van de achtergrond.